Venitul minim

de Incluziune

VMI reprezintă un program unic de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile

vulnerabile să depășească obstacolele financiare pe care le întâmpină și să-și îmbunătățească viața.

Acesta este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are

două componente:

SPRIJIN PENTRU INCLUZIUNE

Are ca scop prevenirea și

combaterea sărăciei și a

riscului de excluziune socială

și înlocuiește ajutorul social

acordat anterior pentru

asigurarea venitului

minim garantat

(VMG).

SPRIJIN PENTRU FAMILIILE CU COPII

Se acordă familiilor cu copii
aflați în întreținere cu vârsta
de până la 18 ani și are ca
scop prevenirea sărăciei și
încurajarea participării
copiilor la educație, înlocuind
alocația pentru susținerea
familiei (ASF).

DOCUMENTE NECESARE PENTRU A SOLICITA VMI:

  • Formularul standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei;
  • Declaraţia pe propria răspundere;
  • Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
  • Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
  • Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit;
  • Certificat de naştere pentru fiecare copil;
  • Certificatul de deces pentru oricare membru decedat al familiei;
  • Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
  • Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.

Componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridică faţă de reprezentantul legal vor fi verificate/validate prin SNIAS.

În cazul în care verificarea/validarea prevăzută la alin. (1) nu este posibilă, reprezentantul familiei prezintă, la solicitarea personalului serviciului public de asistenţă socială, în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, următoarele documente:

  1. certificatele de naştere ale copiilor aflaţi în întreţinerea familiei;
  2. certificatul de căsătorie;
  3. hotărârea judecătorească de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii;
  4. hotărârea judecătorească de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii;
  5. hotărârea judecătorească sau, după caz, hotărârea comisiei pentru protecţia copilului pentru măsura plasamentului, potrivit legii;
  6. hotărârea judecătorească prin care se dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti către persoana desemnată, conform prevederilor art. 104 şi art. 105 din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, hotărârea judecătorească pentru măsura plasamentului în regim de urgenţă, potrivit legii;
  8. hotărârea judecătorească de instituire a tutelei sau, după caz, dispoziţia autorităţii tutelare, potrivit legii;
  9. actul doveditor care atestă calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile, respectiv părinte, tutore, curator, altă persoană desemnată reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului sau, după caz, prin hotărâre judecătorească;
  10. hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este declarat/declarată dispărut/dispărută;
  11. hotărârea judecătorească prin care soţul/soţia este arestat/arestată preventiv pe o perioadă mai mare de 30 de zile sau execută o pedeapsă privativă de libertate şi nu participă la întreţinerea copiilor;
  12. după caz, alte acte doveditoare privind componenţa familiei.

⇒ Pliant informativ VMI

ANEXA 4 la normele metodologice

LISTA bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune

  1. Bunuri imobile: – Clădiri, alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu, precum şi terenuri situate în intravilan cu suprafaţa de peste 1.200 mp în zona urbană şi 2.500 mp în zona rurală mp, în afara terenurilor de împrejmuire a locuinţei şi a curţii aferente
  2. Bunuri mobile – Mai mult de un vehicul cu o vechime mai mare de 10 ani, cu drept de circulaţie pe drumurile publice. Autovehicul cu drept de circulaţie. pe drumurile publice cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepţia celor utilizate şi/sau adaptate pentru transportul persoanelor cu dizabilităţi. Şalupe, bărci cu motor, iahturi sau alte tipuri de ambarcaţiuni, cu excepţia celor necesare pentru transport, în cazul persoanelor care locuiesc în aria Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării”.
  3. Depozite bancare – Cel puţin unul dintre membrii familiei deţine, în calitate de titular, unul sau mai multe depozite bancare, a căror sumă totală este mai mare de 3 ori faţă de valoarea câştigului salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat.
  4.  

Obligațiile familiilor/persoanelor singure care beneficiază de VMI

  • Să depuneţi la Compartimentul  de asistenta sociala, din 6 în 6 luni, declaraţia pe propria răspundere, completată conform modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a legii.
  • Să comunicaţi Compartimentul de asistenta sociala orice modificare cu privire la domiciliu, venituri şi numărul membrilor familiei, în termen de maximum 10 zile de la data la care a intervenit  modificarea.
  • Solicitanţii de VMI – componenta ajutor de incluziune, atât titularul dreptului, cât și membrii familiei sale apți de muncă și care nu obţin venituri din orice formă legală de angajare şi nici din activităţi independente sau activităţi agricole au obligaţia:

– de a urma măsurile active prevăzute de planul individualizat de mediere, stabilit de către AJOFM odată cu înregistrarea acestora ca persoane aflate în căutarea unui loc de muncă;

– de a se prezenta, ori de câte ori sunt solicitate, la sediul AJOFM în a cărei evidenţă sunt înregistrate ca persoane în căutarea unui loc de muncă, în vederea încadrării în muncă sau a participării la serviciile pentru stimularea ocupării forţei de muncă şi de formare profesional.

  • Solicitanţii de VMI care primesc ajutor de incluziune, au obligația să presteze lunar, la solicitarea primarului, activități sau lucrări de interes local, cu respectarea duratei normale a timpului de muncă şi a normelor de securitate şi sănătate în muncă. Efectuarea activităților și lucrărilor de interes local se realizează de o singură persoană aptă de muncă din familia beneficiară de ajutor de incluziune.
  • Solicitanţii de VMI care primesc ajutor de incluziune în cuantum de până la 50 lei/lună au obligația de a presta trimestrial activități sau lucrări de interes local, în oricare din lunile trimestrului, primarul stabilind orele de muncă pentru trimestrul respectiv.
  • Solicitanţii de VMI care primesc ajutor de incluziune, au obligația să efectueze activități cu caracter ocazional, stabilite conform solicitărilor transmise primăriei de către persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale care au nevoie de forţă de muncă.
  • Solicitanţii de VMI care primesc ajutor de incluziune, au obligația să efectueze activități specifice, prevăzute de Legea 111/2022, dacă există solicitări în acest sens.
  • Solicitanţii de VMI care primesc ajutor de incluziune și care nu au un nivel de educaţie şcolară sau cunoştinţele necesare au obligația să parcurgă cursurile programului educaţional „A doua şansă“ reglementate prin ordin al ministrului educaţiei.
  • Solicitanţii de VMI care primesc ajutorul pentru familia cu copii, în situația în care unul sau mai mulți din copiii aflați în întreținere urmează cursurile unei unități de învățământ din străinătate, au obligația de a prezenta la primărie, din 6 în 6 luni, documentul eliberat de unitatea de învăţământ, în condiţiile legislaţiei statului respectiv, din care să rezulte frecventarea de către copii a cursurilor, precum şi numărul absenţelor înregistrate de aceştia, în vederea stabilirii cuantumului ajutorului acordat.
  • Titularul de VMI căruia i s-a suspendat dreptul (plata aferentă VMI integral sau a uneia din componentele sale), are obligația ca, în termenul maxim de 3 luni prevăzut de lege, să facă dovada îndeplinirii obligaţiilor a căror nerespectare a constituit motivul deciziei de În caz contrar, se va proceda la încetarea acordării dreptului.
Comuna Plopiș
Prezentare generală a confidențialității

Stimate utilizator

Ne luăm angajamentul să îţi păstrăm datele cu caracter personal în condiţii de siguranţă şi securitate.

”Datele personale” reprezintă informațiile care te identifică pe tine ca individ.

Așadar ai următoarele drepturi:

– Dreptul la o cerere pentru a afla ce date personale ale tale sunt stocate.

– Dreptul de a impiedica procesarea datelor personale.

– Dreptul de a rectifica, sterge sau restrictiona procesarea datelor personale pe care noi le detinem.

– Dreptul de a preveni procesarea datelor pentru activitati de marketing direct.

– Dreptul legat de decizii bazate pe automatizari – de exemplu, ca individ ai dreptul de a obiecta cu privire la decizii automatizate, in care nu au fost implicate rationamente facute direct de un om.

– Dreptul de a primi datele personale proprii sau de a cere ca datele sa fie transmise catre o alta entitate (care are drept de portabilitate a datelor).